Martin Vokoun, divadelní režisér
S vyloučením veřejnosti (Jean Paul Sartre)
Nevyhnutelně a navždy. Tři lidé v jednom pokoji, každý se svou vinou, každý s iluzí o sobě, které věří čím dál míň. O to víc ale potřebuje, aby ji přijal ten druhý. Ale proč by měl? Toto neúprosné drama o odpovědnosti i o tom, že sami jsme strůjci vlastního pekla, vytvořil francouzský filozof, spisovatel a nekompromisní hledač naděje Jean-Paul Sartre v roce 1944. Je to dokonale napsaná hra, která vstoupila do dějin 20. století. Do dějin úzkosti, rezignace i znovuobjevování smyslu, jež Sartre svým dílem i rozporuplným životem zosobnil lépe než kdo jiný.
O představení
premiéra | 10.10.2009, Divadlo J.K.Tyla, Plzeň |
režie | Martin Vokoun |
dramaturgie | Irena Hamzová Pulicarová |
výprava | Agnieszka Pátá |
hudba | Jan Tenkrát |
hrají | Kateřina Vinická, Klára Kovaříková, Tomáš Stolařík, Michal Štrich |
Recenze
Divák vstoupí do nenápadného prostředí Divadla v klubu: hrací prostor je osazen třemi kostkami potaženými šedivým kobercem. Plechové dveře.Busta. Důstojně a komisně vyhlížející zřízenec divadla. Jde o obyčejný, všední prostor, a přesto je to peklo, které svou inscenací hry Jeana-Paula Sartra S vyloučením veřejnosti oživil v plzeňském Divadle J. K. Tyla mladý režisér Martin Vokoun.Na šedivou scénu přicházejí šedivé postavy. Zprvu nenápadné, postupně však odkrývající své příběhy a viny.Režisér zcela spoléhá na umění herců a soustředí se na pečlivě budovanou dynamiku jejich projevu.Ač každý z trojice prochází vlastním vývojem, herectví jejich zpodobitelů má společného jmenovatele. Svorně přecházejí od prvotního překvapení a naivních otázek ke stále horečnatějšímu a nervnímu vyjadřování, vzájemnému napadání, které ve finále hraničí s hysterií. Hra končí, ale to pravé, nesnesitelně nekonečné peklo může právě začít.
Markéta Dolníčková, DIVADELNÍ NOVINY 18. 11. 2009
Představy o tom, co se děje s člověkem po smrti, mohou být případ od případu různé. Optimisté věří v reinkarnaci, realisté doufají v konečnost temného a bezútěšného hrobu, lidé duchovně založení si pohrávají s představou nebe a pekla a životní skeptici si podobné myšlenky raději vůbec nepřipouštějí, protože se jim žádná z nabízených variant příliš nezamlouvá. Konečnou odpověď však nikdo nikdy nezjistí, protože některé cesty vedou pouze jedním směrem a kdo se na ně jednou vydá, ten už o své pouti nikomu žádné svědectví podat nemůže. (pokračování)
Petr Tichý, www.i-divadlo.cz 30. 4. 2010
Fotogalerie
Komentáře
© 2010 Martin Vokoun