S vyloučením veřejnosti (Jean Paul Sartre)

Nevyhnutelně a navždy. Tři lidé v jednom pokoji, každý se svou vinou, každý s iluzí o sobě, které věří čím dál míň. O to víc ale potřebuje, aby ji přijal ten druhý. Ale proč by měl? Toto neúprosné drama o odpovědnosti i o tom, že sami jsme strůjci vlastního pekla, vytvořil francouzský filozof, spisovatel a nekompromisní hledač naděje Jean-Paul Sartre v roce 1944. Je to dokonale napsaná hra, která vstoupila do dějin 20. století. Do dějin úzkosti, rezignace i znovuobjevování smyslu, jež Sartre svým dílem i rozporuplným životem zosobnil lépe než kdo jiný.

O představení

premiéra 10.10.2009, Divadlo J.K.Tyla, Plzeň
režie Martin Vokoun
dramaturgie Irena Hamzová Pulicarová
výprava Agnieszka Pátá
hudba Jan Tenkrát
hrají Kateřina Vinická, Klára Kovaříková, Tomáš Stolařík, Michal Štrich

Recenze

Divák vstoupí do nenápadného prostředí Divadla v klubu: hrací prostor je osazen třemi kostkami potaženými šedivým kobercem. Plechové dveře.Busta. Důstojně a komisně vyhlížející zřízenec divadla. Jde o obyčejný, všední prostor, a přesto je to peklo, které svou inscenací hry Jeana-Paula Sartra S vyloučením veřejnosti oživil v plzeňském Divadle J. K. Tyla mladý režisér Martin Vokoun.Na šedivou scénu přicházejí šedivé postavy. Zprvu nenápadné, postupně však odkrývající své příběhy a viny.Režisér zcela spoléhá na umění herců a soustředí se na pečlivě budovanou dynamiku jejich projevu.Ač každý z trojice prochází vlastním vývojem, herectví jejich zpodobitelů má společného jmenovatele. Svorně přecházejí od prvotního překvapení a naivních otázek ke stále horečnatějšímu a nervnímu vyjadřování, vzájemnému napadání, které ve finále hraničí s hysterií. Hra končí, ale to pravé, nesnesitelně nekonečné peklo může právě začít.

Markéta Dolníčková, DIVADELNÍ NOVINY 18. 11. 2009

Představy o tom, co se děje s člověkem po smrti, mohou být případ od případu různé. Optimisté věří v reinkarnaci, realisté doufají v konečnost temného a bezútěšného hrobu, lidé duchovně založení si pohrávají s představou nebe a pekla a životní skeptici si podobné myšlenky raději vůbec nepřipouštějí, protože se jim žádná z nabízených variant příliš nezamlouvá. Konečnou odpověď však nikdo nikdy nezjistí, protože některé cesty vedou pouze jedním směrem a kdo se na ně jednou vydá, ten už o své pouti nikomu žádné svědectví podat nemůže. (pokračování)

Petr Tichý, www.i-divadlo.cz 30. 4. 2010

Fotogalerie

Komentáře